Katekizam Novoga grada

Kako se možemo spasiti?

Jedino vjerom u Isusa Krista i u njegovu zastupničku i pomirbenu smrt na križu. To znači da, iako smo krivi za neposlušnost Bogu i još uvijek skloni svakoj vrsti zloće, Bog nam ipak, bez ikakve naše zasluge, već po čistoj milosti, pripisuje savršenu Kristovu pravednost kada se pokajemo i pouzdamo u njega.

Sveto pismo

Efežanima 2,8-9

Ta milošću ste spašeni po vjeri! I to ne po sebi! Božji je to dar! Ne po djelima, da se ne bi tko hvastao.

Komentar

Charles Haddon Spurgeon

Zbog našega opravdanja vjerom, imamo mir s Bogom. Savjest nas više ne optužuje. Sud sada ide u prilog grješniku umjesto protiv njega. Pamćenje razmatra prošle grijehe s dubokom tugom zbog grijeha ali bez ikakva straha zbog buduće kazne. To je zato što je Krist platio dug svoga naroda do posljednjeg novčića i primio je božanski račun. Štoviše, osim ako će se Bog pokazati toliko nepravedan da će tražiti dvostruko plaćanje za isti dug, ni jedna duša za koju je Isus umro kao zamjena nikada ne može biti bačena u pakao. Ovo je, čini se, jedno od samih načela naše proslavljene naravi da vjerujemo da je Bog pravedan; osjećamo da mora tako biti, i to nam isprva tjera strah u kosti, ali nije li predivno što ovo isto vjerovanje da je Bog pravedan zatim postaje stupom naše sigurnosti i našega mira! Ako je Bog pravedan onda ja, grješnik, sam i bez zamjene, moram biti kažnjen. Međutim, Isus stoji na mom mjestu i kažnjen je za mene. Ali, ako je Bog pravedan, onda ja, grješnik koji stoji u Kristu, nikada neću biti kažnjen. Prije nego što samo jedna duša koju je Isus zamijenio može ikada patiti udarac zakona, Bog mora promijeniti svoju narav. Prema tome, to što je Isus trebao uzeti vjernikovo mjesto – to što je podnio punu mjeru božanskoga gnjeva za sve što je njegov narod trebao zbog grijeha podnijeti, vjernik može proslavljeno i pobjedonosno klicati: »Tko će optužiti izabranike Božje?« Bog neće, jer on je opravdao; Krist neće, jer on je umro, »štoviše i uskrsnuo«. Moja nada nije živa nada zato što nisam grješnik, nego zato što sam grješnik za koga je Krist umro; ne pouzdajem se u to da sam svet, nego u to da je u mojoj nesvetosti on moja pravednost. Moja vjera ne počiva na tome tko sam ili što ću biti, osjećati ili znati, nego na tome što je Krist, na tome što je učinio i na tome što sada čini za mene. Na lavu pravednosti lijepa služavka nade jaše poput kraljice.

Duhovno promišljanje

KEVIN DEYOUNG

U Djelima apostolskim 16, Pavao i Sila nalaze se u zatvoru kada se dogodi silovit potres. Tamničar se budi i gubi glavu jer misli da svi zatvorenici bježe. U izbezumljenosti odlučuje počiniti samoubojstvo, ali ga Pavao zaustavlja. Tada mu tamničar postavlja ovo poznato pitanje: „Gospodo, što mi treba činiti da se spasim?” (s. 30). Pavao mu daje kratak, biblijski i apsolutno prelijep odgovor: „Vjeruj u Gospodina Isusa… pa ćeš se spasiti ti i tvoj dom“ (s. 31).

„Što mi treba činiti da se spasim?“ Ne postoji važnije pitanje u ovome ili sljedećemu životu. Odgovor na pitanje katekizma pruža nam divan sažetak značenja vjere u Krista – one vjere koja spašava – i kako Bog spašava vjerom. Taj sažetak sadrži dvije ključne riječi. Prva je riječ: jedino. Jedino vjera u Isusa Krista. Vidite, ne bi bilo strašno kontroverzno govoriti o vjeri. Ljudi vole pričati o vjeri i o vjerovanju u nešto. Ali ovdje se radi jedino o vjeri, a ne o vjeri plus nešto drugo. Ne o vjeri s dodatkom vaše pozadine, vjeri s dodatkom vaše obitelji, vjeri s dodatkom svih dobrih stvari koje možete napraviti za društvenu pravdu ili vjeri s dodatkom broja vaših molitava. Radi se jedino o vjeri i to vjeri u Isusa Krista – postoji objekt te vjere.

Mnogi će ljudi nadugo i naširoko pripovijedati o vjeri i uvjerenjima te reći: „Ja sam čovjek vjere“ ili „Moraš imati vjere“. No vjera sama po sebi ne znači ništa. Objekt vjere je ono što nas spašava. Ne spašava nas to što smo osoba čvrstih uvjerenja, koja je iskrena, ili koja ima mističnu vjeru u duhovne stvari. To je vjera u Isusa Krista. On je objekt. Objekt vjere je ono što nas spašava. Vjera je samo sredstvo. Nije to neko dobro djelo koje Bog vidi i kaže: „Što da ti kažem, nisi baš super, ali barem imaš vjere, a to je ono što se meni sviđa.“ Ne. Vjera je ono što nas pridružuje Kristu, a onda nas on spašava. Objekt vjere je važan.

Odrastajući u hladnome dijelu države, često sam se klizao i igrao hokej. Često bih pažljivo izišao na prvi led u godini i pitao se: „Je li led dovoljno čvrst?“ Netko drugi bi se možda našao na ledu i slobodno i bez problema klizao imajući veliku vjeru u led, dok ja okolo skakućem i imam tek dovoljno vjere da stanem na led. Ali ni on ni ja nismo sigurni zato što imamo neku razinu vjere, iako biste voljeli imati snažnu vjeru koja slobodno kliže, nego zato što je led čvrst.

Objekt vjere na kojemu stojite ono je što vas spašava – a to je Isus Krist. Dakle, to je samo vjera u njega.

Druga vrlo važna riječ u ovom tekstu je pripisivanje. Ključno je za evanđelje i kršćansku vjeru da nam je pripisan pravedni život kojim je Krist živio. To znači da nam se uračunava, kao neki prijenos novca. Postoji pravednost koja nam je svojstvena, koja je dio nas, vrsta pravednosti koja kaže: „Vidi ti mene, ja sam pravedan. Činim pravedne stvari.“ Ovdje se ne govori o tome. Ovdje se govori o Kristovoj pravednosti koja je izvan nas, ali budući da smo sjedinjeni s Isusom po vjeri. To nam se uračunava kao naša pravednost, tako da Bog može biti i pravedan i onaj koji opravdava opake.

To je problem u Rimljanima 3 i to je radosna vijest evanđelja – da nas Bog ipak opravdava iako smo još uvijek grešnici. Pritom je pravedan ne zato što maše čarobnim štapićem ili kaže da grijeh nije nešto strašno (lagano nam namigujući); budući da pripadamo Kristu i budući da je njegova pravednost naša pravednost, Bog može biti pravedan, a mi opravdani.

Molitva

Milosrdni Bože, odričemo se našega ponosa i svih pretvaranja da smo samopravedni i dolazimo ti u pokajanju i vjeri. Pouzdajemo se da nam tvoja smrt daje život. Slavimo te za dar spasenja. Amen.

O Katekizmu Novoga grada

Katekizam Novoga grada je suvremeno sredstvo čiji je cilj pomoći i djeci i odraslima da nauče temeljne doktrine kršćanske vjere putem 52 pitanja i odgovora.